Alla dessa pungar!

Jag lärde mig ett nytt ord när jag besökte min son igår. Eller snarare ett nygammalt ord.
 
"Punga"
 
Och nej - det är inte det "punga" som de flesta av oss förmodligen redan känner till. Det som man t.ex kan använda i meningar som handlar om att betala saker. (Förslagsvis: "Det var bara att punga ut och se glad ut.."  Ett uttryck som de flesta föräldrar förmodligen förstår innebörden av allt för väl.)
 
Nej igen. Igår fick jag lära mig en annan variant på denna homonym*. Något jag aldrig hört innan.
Uttrycket används mest troligt i mindre nogräknade kretsar, men kanhända är jag lite fördomsfull när jag spekulerar kring det. I sådana fall ber jag om ursäkt på förhand. My bad.
 
På behandlingshemmet där min son bor "pungar" man nämligen saker åt varandra, fick jag höra. Det innebär så vitt jag förstått det, att man gömmer otillåtna föremål åt varandra innanför kallingarna, när personalen är en på spåren. Nära pungen skulle jag tro då - av frasen att döma, men vi gick aldrig in på detaljer Kevin och jag.
 
Till exempel så skulle det kunna vara så att en av Kevins bankrånande unga "grannar" på behandlingshemmet hade lyckats smuggla in en mobiltelefon och sedan gömmer denna telefon från personalen för att kunna ha kontakt med yttervärlden. Och till exempel så brukar han gömma den i kallingarna.
 
(Gissningsvis nära pungen då som sagt, men nu spekulerar jag bara igen.)
 
Så till exempeeel... blev det en oförberedd (Är de någonsin förberedda?) razzia på behandlingshemmet här om dagen, och själva ursprungs-pungaren himself blev nervös och ville bli av med föremålet i fråga. Han ber därför någon annan att "punga" det åt honom. Till exempel Kevin.
 
Så skulle det alltså kunna vara.
 
Nu drar jag ju bara lite olika hypoteser för er här. Men ni fattar vart jag vill komma va?
 
Det är alltså INTE tjejen i filmen som har skrivit brevet (om du inte fattar, googla Bullen) och att "punga" något är således icke att förväxla med att "olla" saker - men ändå ganska snarlikt.
 
Hittade förresten denna bild med ryggsäck på samma tema när jag googlade innan. Någon som vet vilken butik som säljer dem? Ser ju både rymlig och vattentät ut.
 
Man lär sig något nytt varje dag! För ett tag sedan fick jag även lära mig vad ordet "musta" betyder. Men det tänker jag INTE förklara här, eftersom jag är osäker på åldern på mina läsare. ;)
 
Ni får helt enkelt googla själva. Ett tips i all välmening är dock att inte under några omständigheter göra det på arbetsplatsen eller i närheten av minderåriga. Just saying.
 
 
 
* Homonym = Ord som stavas samma men har olika betydelse
Bosse
2016-01-10 @ 18:38:10

Det är synd att dom inte inser vsrför dom är där. Dom ska ju småningom fungera som alla vi andra, inte luras och bedra dom som vill dom väl,,,,,Bosse

Svar: Ja, ibland blir man oerhört frustrerad.
Petra




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0