Skolstart dyrare än semester

  

Det spelar ingen roll att solen fortfarande skiner och att det ännu är någorlunda varmt ute. Hösten är här - det syns på mitt bankkonto! Augusti månad innebär skolstart, nya kläder (barnen växer som ogräs under sommaren), nya skor (fötterna också tydligen), nya väskor (På min tid bar vi minsann böckerna på huvudet till skolan! Typ.. har jag för mig. De är så länge sedan nu.) och alla aktiviteter - som inte heller är gratis - kickar igång igen. Suck! Det var billigare att ha semester.
 
Med en som börjat i nian (NIAN!!), en i sjuan, en i femman och en sladdis som just klivit in genom portarna till skolvärlden är de dagliga inköpslistorna från barnen miiiils-långa. Och trots att jag vet att vi föräldrar själva är med och skapar dessa i-landsproblem är det svårt att inte ryckas med. Jag vill ju att mina barn ska ha samma saker och möjligheter som sina klasskamrater. Då avstår jag hellre ifrån saker till mig själv. Och så blir jag såhär gnällig och bitter och måste blogga om eländet istället. ;) Men nu vet ni det, så nu går vi vidare tycker jag.
 
Jag har faktiskt haft en skitbra helg! Vädret gick som sagt inte att klaga på, så jag har fortfarande kunnat använda mina sommarkläder, vilket är tur med tanke på att också jag vuxit ur mina andra *host*.. Och jag har hunnit med att både umgås med mina vänner, familjen och även ett besök hos min underbara farmor som jag känt att jag försummat på sistone. Jag vet att jag har nämnt det förut, men det tål att göras igen. Min farmor är den häftigaste 88-åringen jag vet. Hon är helt klar i huvudet, har precis samma humor som jag och hennes tunga är vass som ett rakblad! Jag avgudar henne.
 
Jag köpte med mig några tidningar, färska jordgubbar och hallon och ett par flaskor vin som jag vet att hon gillar och vi hade ett par timmars riktig kvalitetstid tillsammans i hennes fina lägenhet på äldreboendet. När jag frågade farmor vilken av vinflaskorna vi skulle öppna och vilken jag skulle ställa undan till ett annat tillfälle fick jag snabbt det inte helt oväntade svaret: "Korka upp den med mest procent såklart!" Hahaha. Såklart.
 
Senare samma kväll var det inflyttningsfest hos några före detta grannar, som byggt sig ett GALET vackert hus i ett område lite längre bort. Jag önskar att jag hade tagit några bilder så jag kunde visat er, men ni får helt enkelt föreställa er. Nybyggt, enplans, högt i tak, vitt, vitt vitt, modernt och sjukt läckert! Egentligen inte alls min stil (jag är ju mer shabby chic - fast utan "chic" när det kommer till inredning) men precis sådär som det ser ut i alla reportage i de flådiga inredningsmagasin man bläddrar i och "ooar" och "aaar" över. Man kan inte låta bli att beundra liksom. Och klappa lite på alla rena blanka ytor.
 
Fast det är klart, släpp in mig och min familj i huset en vecka så ska vi nog ha shabbat till det lite där med. Jorå.
 
Nä, nu har jag inte tid att sitta här mer. Massor att göra, så terapitimman får vara över för den här gången!
 
Hej på er.
 
 
Linda
2013-08-26 @ 12:11:24

Bara äääälskar din blogg! Härlig farmor du har:0))

Svar: Taack Linda! :) Ja, hon är grym!
Petra




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0