Min Facebook-sida är inte min dagbok!

 
Jag, precis som de flesta andra jag känner, har Facebook. Där loggar jag in någon gång ibland (okej, oftast flera gånger per dag) för att stilla min nyfikenhet och hålla mig uppdaterad kring vad som händer i vänner och bekantas liv.  Jag klickar "gilla" här och där, kommenterar ett och annat inlägg, gratulerar på födelsedagar osv. Det är ett smidigt sätt att hålla kontakten med alla de människor jag inte hinner ringa eller träffa så ofta, med familj, släktingar, arbetskamrater eller, som i de flesta fall, ytliga bekanta. Det ultimata sättet i dagens stressade samhälle skulle jag nästan våga påstå. Ett enkelt knapptryck blir på en sekund till: "Hej, jag lever fortfarande. Jag ser dig och jag bryr mig."
 
Men - och det är ett väldigt STORT men - som alla borde ha i bakhuvudet när de skummar igenom sina vänners Facebook-sidor.
 
Att i ärlighetens namn säger de ju faktiskt nästan ingenting alls om hur en person egentligen är eller mår. I alla fall inte "på riktigt". Facebook är om man ska hårddra det , bara en fasad. Det du ser där om mig och mitt liv är förmodligen en bråkdel av vad som egentligen är det "riktiga" jag. Kanske till och med fragment av en bråkdel. Den del jag låter dig se. Som jag av olika anledningar väljer att visa.
 
Det som står och syns där är förvisso jag. Absolut. Men bara en liten, liten del av mig och det som händer i mitt liv. Min Facebook-sida är alltså INTE min dagbok.
 
Tänk gärna på det nästa gång du tror att du känner mig bara för att vi är vänner på Facebook. Att det inte är en öppen dörr med full insyn i mitt privatliv. Snarare ett titthål, eller som jag tidigare skrev, en fasad. En som man kanske många gånger upprätthåller för att slippa släppa människor nära inpå livet men ändå vill få dem att känna sig delaktiga.
 
Varför man gör DET är dock ett ämne för en annan dag. Eller för terapeuten. ;) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Krale
2014-09-12 @ 10:24:34

Bra sagt!

Anonym
2014-09-12 @ 10:50:15

Väl sagt Petra! Ibland undrar jag vad för liv de lever som tror att allt som står på FaceBook är sant (eller det de tror att se sett mellan rader och bilder)

Harriet
2014-09-12 @ 14:42:17

Helt rätt! Det folk ser på FB är i stort sett oftast bara en fasad. Väl "talat" Petra!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0