Fällorna är riggade och klara

"Nu har jag riggat tre nya fällor!" ropar jag nöjt i riktning mot äldsta sonens rum. Inspekterar stolt de små attrapperna som jag fyllt med ost innan jag försiktigt placerar ut dem i skåpet under diskbänken och på golven runt köket igen. Det är inte kul att råka klämma fingrarna.
 
Inte så mycket för att det gör ont utan mest för att jag är lite äckelmagad och inte vill ha rester av gammal mus-hjärnsubstans på fingertopparna. Jag gör ju givetvis rent fällan hyfsat när jag tömmer den på lik och riggar den på nytt men det känns ändå äckligt. Möss är äckliga - det har jag alltid tyckt. Och nu har de invaderat mitt hem!
 
Vi bor i ett äldre hus på landet, som förvisso är helt nyrenoverat men som ändå tycks ha små käcka gångar i golv och väggar där de små otäckingarna kan ta sig in nu när det börjat bli kallt ute. Jag blev halvhysterisk när min kompis upptäckte den första musen i lördags kväll, men efter bara några dagar har jag redan börjat vänja mig. Snittar på en fångst per dygn i fällan ungefär. Hade förmodligen blivit fler om jag haft fler fällor. Och tro mig. De är på gång!
 
Har aldrig varit med om något sådant här innan. Haft problem med möss alltså. Å andra sidan så har jag inte bott såhär långt ut på landet sedan jag var liten heller och det kan kanske ha med saken att göra? 
 
Hittills har jag testat tre olika sorters fällor. Två olika varianter i plast samt den klassiska i trä som funnits sedan urminnes tider. Den sistnämnda är totalt värdelös. Fungerar mer som smörgåsbord åt de små asen. Jag dukar fram, de går dit, plockar med det de kan bära och piper sedan sorglöst vidare in i sina små skrymseln igen utan att fäll-jäveln ens reagerat!? 
 
De i plast påminner om den i trä men är betydligt mer effektiv. PANG! säger den så fort musen närmar sig osten och vips har ohyran brutit nacken. Oftast ligger till och med osten kvar så att jag kan använda den igen. Fast det gör jag bara om den inte blivit blodig. Vill ju inte avskräcka nästa "middagsgäst". 
 
Dagens "fångst"...
 
Låter jag inhuman? Som en djurplågare? Inte alls min mening. Jag gillar djur. Kanske inte möss så mycket då, men jag har egentligen inte alls något behov av att ha ihjäl dem. Vill bara inte ha dem i mitt hus. Så vet ni något mindre söligt och barbariskt sätt att bli av med kräken så får ni jättegärna tipsa mig om det.
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0