Alvedon är uppåt-tjack för barn

Har en liten sjukling som är hemma från skolan idag. Hugo heter han. =)
Vi borde ha insett redan igår kväll, när ungen bad om att få gå och lägga sig utan att se på tv på kvällen, att något inte stod riktigt rätt till. I morse vaknade han med 38,5 graders feber, glansig blick och en riktigt jobbig huvudvärk. Stackars min stora lilla pojk!



När man är förstagångsförälder ger man glatt ovetandes det lilla barnet alvedon eller liknande vid minsta lilla tecken på sjukdom. Och inser snart sitt misstag... Någon timma senare har man nämligen en helt speedad, krävande och oroväckande pigg unge på halsen.

- Mamma, jag har tråååkigt!
- Mamma, läs för mig/lek med mig!
- Mamma, jag vill gå uuuut! Jag är frisk nu!

Jag har fyra barn. Så jag gör inte det misstaget.

Alvedon delas endast ut vid absolut  behov. Idag var ett sådant tillfälle. Hugos huvudvärk verkade hemsk, och jag hade inte hjärta att låta honom ligga där och plågas. Nu, en halv alvedon senare, sitter han i soffan, äter sin tredje glass-strut och ser på tecknat. Och mamma kan sitta vid datorn och blogga medans tvättmaskinen går klart och det är dags att hänga skiten. Trevligt, trevligt.

Therese
2009-05-26 @ 13:36:40

Han får kry på sig din lille (store) pojk. kramar

Anonym
2009-05-26 @ 19:42:04

Precis så är det hos oss också! Är nog kodeinet som piggar upp..

ullisar
2009-05-29 @ 01:50:32
URL: http://ullrika.se

bra tips! tack!



vi brukar bara ge alvedon när hon redan sover typ, eller precis ska somna. det funkar bra. men hon är ju rätt liten fortfarande också...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0