Myter, skitsnack och ren förbannad lögn

Ända sedan man var en tvärhand hög och började skrapa upp gamla tuggumin ifrån gatan för att sedan obekymrat fläska in dem i munnen, så har man matats med orden: "Du sväljer väl inte tuggummit? För det är faaarligt vet du. De fastnar i magen och kommer aldrig ut!"

Jag har trott fullt och fast på det här, till och med övervägt varianten där folk påstår att tuggummit kan fastna på blindtarmen... *host, harkel* (Nä, jag är inte blond). Jag har själv tutat i mina och andras ungar samma budord, men på sista tiden börjat fundera över huruvida detta stämmer eller inte.

Och den som söker han skall finna! Nu har jag letat fram fakta och läst på ordentligt och jag kan dyrt och heligt lova att det de facto är en myt.




"Tuggummi ­består av en gummibas med smak-, färg- och sötningsämnen. Några av tillsatsämnena, bland annat sötningsmedlen, kan brytas ned i tarmkanalen och magen. Trots magens ­extremt sura innehåll och dess mycket effektiva matsmältningsenzymer kan kroppen inte göra särskilt mycket åt själva gummit.

Tuggummi passerar därför i stort sett oförändrat ­genom magen och tarmen, om än lite ­långsammare än de andra livsmedel vi stoppar i munnen. Det är ingen risk att tuggummit klistrar fast vid insidan av magsäcken, för det är hela tiden omgivet av vätska, på samma sätt som när det befinner sig i munnen. Låter man dock för mycket tuggummi landa i magsäcken, kan man riskera att drabbas av förstoppning."

Så nu vet ni. Det ÄR inte farligt att svälja. ;)
ullrika
2011-05-17 @ 12:04:26
URL: http://ullrika.se

Haha! Seriöst Petra! Du kollade verkligen upp saken :)



Jag brukar placera sånt här under "mammamyter". Dvs sånt som mamma sa för att underlätta sin egen vardag. Det mest genomskådliga är väl "du kan få kramp om du badar direkt efter att du ätit". Jomenvisst. Det har mammor i alla tider lurat i sina små barn för att de själva skulle få ta det lite lugnt en kvart efter strandätningen! ;)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0