Jag är hemlös

Det här med varannan-vecka-liv tar ett tag att komma in i tydligen. Att vänja sig vid och att lära sig att planera det på bästa vis menar jag, för det rullar lätt på i en faslig fart.

Varannan vecka bor jag hemma i radhuset med fyra barn. Då är jag mamma och i viss mån även pappa, kock (Sluta skratta sa jag te daj!), städerska, terapeut, fångvaktare, klagomur och bank. All in one 24/7. Och varannan vecka efter det så är jag...(håll i er nu)...BARA Petra! Me myself and I. Jag, jag, jag. Och min jävla resväska förstås. Den som jag egentligen aldrig packar ur - bara om - innan "skiftbytet" på måndagen när jag rullar vidare till något av mina temporära andra hem hos fantastiskt fina vänner. (Ni är guld!) 

Varannan vecka får jag leka "Petra Borg flyttar in" tills jag fått tag på en egen bostad här i Torslanda (Barnen vill inte flytta härifrån och det finns även flera andra praktiska skäl till varför just Torslanda är enda alternativet just nu). Och trots att jag har världens bästa vänner som utan att tveka öppnat sina hem och famnar för mig så är det oerhört påfrestande att inte ha något eget hem. 

För att slippa tänka så mycket på att jag inte har någon bostad och för att inte vara en belastning och ett ständigt närvarande inslag i mina vänners hushåll, så försöker jag att hålla mig konstant sysselsatt eller vara på väg någonstans. Så fort jag vaknar på morgonen i "veckans säng" ger jag mig ut i slingan, uträttar ärenden, handlar, hälsar på andra vänner, går på bio, middagar, fester och fikar. Allt för att känna att jag GÖR något i stället för att sitta hemma i någon annans hem och bara glo. Det är jättekul - men också ganska tröttsamt. Kul, tröttsamt och stressigt på samma gång, hur det nu kan hänga ihop? Jag börjar känna mig sliten redan efter några månader.

Borde det inte vara tvärtom? Borde jag inte känna mig utvilad och nytankad på energi när jag fått en veckas egentid? Eller är det faktiskt bara så att man helt enkelt inte kan känna sig helt rofylld när man inte har ett hem? Jag börjar tro det.

Min barnfria vecka har varit hur bra som helst. Jag har nästan uteslutande gjort roliga saker med roliga människor - saker som brukar ge mig positiv energi i veckor framöver. Men jag känner mig allt annat än just energifylld!

Så har du lägenhetstips att strössla med så släng hit är du gullig. Helst igår. Jag vill inte vara hemlös längre.

 

Litet PS: Hoppas inte jag låter helt uppgiven nu. Det är i sådana fall inte min mening alls. Mitt glas är fortfarande halvfullt! Jag vill bara ha någonstans att ställa det. ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

Veronica
2014-07-06 @ 22:55:51

Det kan inte vara lätt att bo hör o där fast man är jätte välkommen men man kan ju aldrig slappna av som man gör i sitt egna hem( mysbyxa och bh lös och en skön sliten tröja ) hahaha
Hör jag nått om nån lgh så hör jag av mig 💜 kram Veronica

Postadress Torslanda
2014-07-08 @ 11:24:39
URL: http://www.postadresstorslanda.blogspot.com

Hoppas att det löser sig snart för dig. Hojtar till om jag hör något.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0